For Hamsun-Selskapet er det å arrangere litteraturseminaret i august hvert annet år blant de aller viktigste oppgavene.I år tok denne begivenheten plass 2.-3. august i Æventyrsalen, vegg i vegg med Hamsunsenteret på Hamarøy. Tittelen “Motstrøms” signaliserte at det på programmet var flere poster med en vinkling på Knut Hamsun som en “litt bakvendt” mann som gikk rundt “med bunden i været og så tingene litt opp ned”, som det står i en av romanene hans, Ny jord (1893).
De ca 100 frammøtte på seminarets første dag fikk etter innledningsforedraget til leder Hege Faust, oppleve prof. em. Nils Magne Knutsen fortelle om Hamsuns forrykende produktive femårsperiode 1889-1894, der dikteren med skarp sarkasme og mye humor gikk løs på en rekke ulike emner i et spenn fra amerikansk scenekunst til norsk indremisjon.
Den neste som entret scenen var Wenche Torrissen. Hun tok for seg Hamsun og teatret. Friske perspektiver på Hamsun sett i en lang og bred teaterhistorisk kontekst, førte til mange spørsmål fra salen.
Siste post torsdag var samf.økonom Emil Hansen, som ga publikum en innføring i enkel spillteori og deretter viste hvordan ulike karakterer i Hamsuns romaner faktisk følger kjente “spiller”-strategier i sin agering og i forhandlingssituasjoner, blant dem Benoni og telegrafist Rolandsen (Sværmere).
Lørdag morgen benket publikum seg i stort antall for å høre om “Et samisk samfunn i møte med Knut Hamsun”. Fra Arran lulesamisk senter kom Anne Kalstad Mikkelen og holdt et personlig foredrag om det å være same og leser av Hamsuns tekster. Hun kom selvfølgelig særlig inn på omtalen av “lapper” i en roman som Marken Grøde. Foredraget ble for mange en slags “wake-up-call”, men skapte også debatt i salen. Særlig dreide uenigheten seg om hva som kan ha vært Hamsuns intensjoner; utsagn og metaforer noen opplever som krenkende eller rasistisk, mener andre er feillesning eller tolkningsmisforståelser.
Neste foredrag skapte ikke slike bølger. Lektor Johan Rosdahl, leder av Pontoppidan-Selskapet i Danmark, sammenliknet de to nobelprisvinnerne Hamsun og Pontoppidan sett i lys av Nobels formuleringer om hva som kreves av en vinner av litteraturprisen: “Det utmärktaste i idealisk riktning”. Rosdahl med sitt pedagogisk talent og sine mange humørfylte kommentarer holdt godt på publikumsinteresse, selv om Pontoppidan ikke er så kjent i Norge. Det var nok mange i salen som etterpå ville skaffe seg noen av Pontoppidans romaner.
Sistemann ut før lunsj var Henning Howlid Wærp, professor ved Universitetet i Tromsø. Han har lang fartstid som foreleser for Hamsun-Selskapet, og denne gangen var temaet (den motsatte) vandring som sivilisasjonskritikk. Wærps bygde sin forelesning på en artikkel fra sin rykende ferske Hamsun-bok Hele livet en vandrer i naturen.
Kafé Sult i Hamsunsenteret stod for lunsj, og etter en times pause entret professor Hanna Eglinger-Bartl fra Universitetet i Erlangen – Nürnberg podiet. Hun analyserte ulike karakterers mistolkninger som “litteraturens lott(eri)” og så også på andre “kreative urimeligheter” i Hamsuns verk.
Neste siste post på seminarprogrammet denne augustdagen var en kommende stjerne på den norske forfatterhimmelen. Birger Emanuelsen har nettopp utgitt sin fjerde bok, til strålende kritikker, og han har også god greie på Hamsun. Av den grunn holdt han først et velformulert og spennende innlegg med betraktninger rundt Hamsuns litteratur, og deretter stilte han til sofaintervju. Selskapets leder, Hege Faust, stilte spørsmål om både skrivekunst, Hamsun og om den nye romanen. Emanuelsens friske, intellektuelle svar så vel som karismatiske og avvæpnende stil fikk virkelig salen til å lytte.
Etter en lang dag i Æventyrsalen avsluttet Selskapet årets seminar med låtskriver, gitarist og Dylan-oversetter Tom Roger Aadland. I form av et slags sitatkåseri med musikalske godbiter viste han oss i salen klare paralleller mellom de to nobelprisvinnerne Hamsun og Dylan. Disse ses i temaer og motiv som natur, vandring, kvinnekvaler, kunstneridentitet og det å leve livet i motvind. Da han avsluttet, var det til stående applaus, og mang en grepet publkummer hadde tårer i øynene av den vakre sårbarheten ordene, musikken og musikeren uttrykte.
Foruten de faglige innslagene på programmet, bestod seminaret også av både 30-årsfering av Hamsun-Selskapet torsdag kveld, sosialt treff fredag kveld og busstur i Hamsuns fotspor lørdag formiddag. Disse begivenhetene har fått egne nyhetsoppslag, se under. Hamsun-Selskapet ønsker å takke sine seminarsponsorer : Fritt Ord, Norsk Kulturråd og Gyldendal Forlag.